+ MUSIKK
KRUPKA TRIO Hymns in jazz mood, vol. 3 Losen Records 2026
JAZZ. Ulf Krupka er til daglig kantor og organist i Kvam menighet i Vestland fylke. Religiøs musikk er derfor ikke fremmed for Krupka, noe hans tredje utgivelse med religiøse hymner i jazztapning også vitner om. Med seg har han saksofonist Line Falkenberg og bassist Tine Asmundsen. Sistnevnte blant annet kjent fra Girl Talk, med Bodil Niska og Elisabeth Walker. De tolv ulike sporene er muligens velkjente for dedikerte kirkegjengere, men selv gjengkjenner jeg kun to av dem, uten at det betyr stort. Her er nemlig både arrangementer og instrumentale prestasjoner på høyt nivå. Det er rett og slett blitt en veldig lekker trioplate, uansett hva man måtte tro eller ikke tro på. Lydkvaliteten er det heller ingen grunn til å klage stort på. Jeg har hørt en del plater som er tatt opp og mastret på Musikkloftet i Asker av Vidar Lunden, og det er så vidt jeg kan erindre utelukkende gode opplevelser lydmessig. Her er både pianoog bass-opptakene meget bra. Personlig kunne jeg tenkt meg litt mer kropp i saksofonlyden, men det er strengt tatt bare pirk. Det er nemlig både bra dynamikk, klang og holografi på denne plata. Jeg tror jammen jeg må finne de to første hymnplatene til Krupka-trio også. Anbefales. RES.
STEIN We Meet, we touch, I am( High Fidelity Vinyl Edition) Real Emotions Records 2025
WORLD MUSIC. For snart fem år siden kom Stein Austrud, eller bare Stein som han kaller seg når han er artist ut med We Meet, we touch, I am. Den fikk terningkast fem for både lyd og musikk her i Stereo +. Austrud er en fantastisk tangentspiller, og har en lang karriere bak seg i bandet til Mari Boine. Musikken på plata er en hyllest til korsangere han har samarbeidet med opp gjennom tidene på sine mange reiser og møter med andre musikere. Plata er vakkert samspill mellom de mange ulike stemmene og Austrud sin musikk, deriblant improvisasjon på flygelet i Rainbow Studios i Oslo. Så hvorfor anmelde plata igjen? Det skyldes rett og slett at den har kommet ut i en enda bedre utgave, som dobbelt-LP med 45 RPM hastighet, og presset og kvalitetskontrollert på T-Time Vinyl Plant i Stavanger. Lyden på originalplata var flott, men nå er den løftet opp enda noen hakk. Når jeg sammenligner direkte så er bakgrunnen svartere, dynamikken og holografien er blitt enda bedre, mens man hører litt mere detaljer og instrumentlydene står enda litt klarere fram. Nå er ikke forskjellen natt og dag, men likte du musikken og vil ha den beste lyden, så er det jo bare en ting å gjøre. RES.
73 Stereo + 1 / 26