Stereo+ stereopluss.no 4/2026 | Page 72

+ MUSIKK

72

SOFIA ISELLA Something is a shell Crush Music 2026
ROCK. Vi er en del gretne, gamle gubber som ofte ikke synes det har kommet ut noe bra musikk på mange tiår. Det skyldes trolig at vi koser oss så mye med musikk vi hørte da vi var yngre. Artister som Billie Eilish har omvendt noen av oss, og nå tror jeg jammen jeg har oppdaget en til. Eller for å være helt ærlig, så var det datteren min som oppdaget Sofia Isella for meg. Dette er musikk i skjæringspunktet mellom kunstrock, indie og pop. Isella er foreløpig ingen album-artist. Den amerikanske 21-åringen, som er datter til filmskaper Claudio Miranda, holder seg til EP-formatet. Så også nå, så her er seks låter som i hvert fall får meg til å få ståltro på at ungdommen kan lage fantastisk musikk. Dette definitivt ikke rett-fram pop / rock, men hun høres av og til ut som Billie Eilish vokalt, men trøkker så til som ikke Eilish gjør. Musikken er også mindre elektronisk enn Eilish sin, og i mine ører langt råere i uttrykket. Som om ikke det er nok, så er lydkvaliteten glimrende. Lyden bretter seg utover i både dybde og bredde, med strålende dynamikk og opptak av både instrumenter og vokal. Kanskje ikke helt referanseklasse, men ikke mye om å gjøre. Denne unge kvinnen må du sjekke ut. RES.
LARS JANSSON & JESPER BODILSEN Even Without a Thread of Clothing Mingus Records 2026
JAZZ. I sitt 75. år holder den svenske jazzpianisten Lars Jansson det fremdeles gående, både med konserter og plateutgivelser. Egentlig var planen til Jansson å studere medisin, men han endte opp med tannlegestudier i stedet, før han tok et friår. Da havnet han på musikkstudier i Gøteborg, og takk og lov for det, for hans foreløpig siste utgivelse sammen med den nesten 20 år yngre danske bassisten Jesper Bodilsen er en fryd å høre på. I hvert fall om du – som meg – liker litt nedpå og mollstemt rolig improvisert musikk. Jansson er en ypperlig akkompagnør for Bodilsens basslinjer, og Bodilsen er det samme når pianoet tar fokus. Ti av låtene er det Jansson som har komponert. De to siste står Bodilsen bak. Det er kanskje ikke veldig utfordrende og nyskapende musikk, men innimellom er det godt å bare kunne slappe av til god musikk, og det leverer de to herrene. Lydkvaliteten er veldig bra. Det gjelder både piano- og bassopptak. Med kun to instrumenter er det strengt tatt ikke så mye som kan gå galt, og det gjør det ikke her. Det låter som om man skulle vært på konsert med de to. Vakkert er det. RES.
MUSIKK
LYD
MUSIKK
LYD
Stereo + 1 / 26