NWG Annual Report 2019 - EN NWG Annual Report 2019 - SV | Page 41

NWG // BOLAGSSTYRNING I egenskap av VD och majoritetsägare i New Wave Group är Torsten Jansson att betrakta som beroende i förhållande till bolaget och bolagsledningen. Olof Persson, Christina Bellander, Mats Årjes, M. Johan Widerberg, Jonas Eriksson och Magdalena Forsberg anses vara oberoende i förhållande till såväl bolaget som bolagets större aktieägare. Det är således valberedningens bedömning att den nuvarande styrelsesammansättningen i New Wave Group uppfyller de krav på oberoende som uppställs i såväl Koden som NASDAQ OMX Stockholms Regelverk för emittenter. För en närmare presentation av styrelsen, styrelseledamöters övriga uppdrag och värdepappers- innehav i New Wave Group hänvisas till sidorna 52-53. Styrelsen och dess arbete New Wave Groups styrelse består av sju ledamöter utsedda av bolagsstämman. Styrelsens arbets- former är fastställda i en arbetsordning som reglerar ansvarsfördelningen mellan styrelsen och VD, VD:ns befogenheter, mötesplan samt rapportering. Styrelsemötena behandlar prognoser, delårsrapporter, årsbokslut, affärsläget, investeringar och etable- ringar. Dessutom behandlas övergripande frågor rörande långsiktig affärsstrategi samt struktur- och organisationsfrågor. Styrelsens sammanträden och dokumentation sker på svenska. Normalt hålls mellan sju till tolv styrelsemöten per år. Under 2019 sammanträdde styrelsen vid tio tillfällen. Göran Härstedt, koncernens vice VD, är styrelsens sekreterare. Ordföranden organiserar och leder styrelsens arbete så att detta utövas i enlighet med svensk aktie- bolagslag, andra lagar och förordningar, gällande regler för aktiemarknadsbolag, inklusive Koden, samt styrelsens interna styrinstrument. Ordföranden följer verksamheten i dialog med VD:n och ansvarar Styrelse Olof Persson, ordförande Christina Bellander Mats Årjes M. Johan Widerberg Torsten Jansson Jonas Eriksson (nyval) Magdalena Forsberg (nyval) Totalt Närvaro 10/10 10/10 10/10 10/10 10/10 5/5 4/5 för att övriga ledamöter får den information som är nödvändig för fullgörandet av deras uppgifter. Revisionsutskott Revisionsutskottet (RU) är ett utskott till bolagets styrelse och ledamöterna utses av styrelsen. Utskottet skall bestå av minst två styrelseledamöter. Majoriteten av RUs ledamöter skall vara oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen. Styrelseledamot som ingår i bolagets ledning får inte vara ledamot av RU. M. Johan Widerberg är ordförande och Christina Bellander är ledamot i utskottet. Båda är oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen. Ekonomi- och finanschef är adjungerad till RU samt är utskottets sekreterare. Även koncernens intern- revisor närvarar vid utskottets möten. Styrelsen ger RU i uppdrag att bereda och besluta i revisionsfrågor och rapportera avvikelser till styrelsen. Styrelsen är dock mottagare av rapportering från extern revisor. RU skall på styrelsens uppdrag svara för arbetet med att kvalitetssäkra bolagets interna styrning och kontroll vad avser: # # finansiell rapportering # # riskhantering och riskkontroll # # regelefterlevnad # # övrig intern styrning och kontroll # # ärenden som styrelsen hänskjuter till RU RU skall sammanträda regelbundet fyra gånger per år och dess protokoll ska delges styrelsen. Under 2019 har RU haft fem möten och alla ledamöter har deltagit vid samtliga tillfällen. Oberoende JA JA JA JA NEJ JA JA Ersättning, SEK 370 004 229 996 175 000 229 996 0 120 000 120 000 1 244 996 ÅRSREDOVISNING // 041