My first Publication Revista Etg | Page 30

L'Estat del benestar ha perjudicat la cultura de l'estalvi, i ha fet que molts ciutadans eliminin el seu esforç en estalviar confiant que l'Estat cobriran les seves necessitats.

"estalviï molt"

La incultura financera de la població porta al fet que es "estalviï molt", però s'estalviï malament". Espanya és un dels països amb major habitatge en propietat, però és un estalvi poc líquid, i que genera el problema que hi ha riquesa (es té un bé en propietat) però no hi ha renda.

El sistema de repartiment en què es basen les pensions té un recorregut determinat, ja que pretén assegurar una pensió en funció del que s'ha aportat, quan la idea és que les contribucions actuals asseguren pensions actuals, sense poder assegurar cobraments futurs. L'allargament de l'esperança de vida (el 90% de la població arriba avui als 65-67 anys) i les baixes taxes de natalitat van en contra d'aquest sistema. I les altes taxes de substitució (pensió en funció de l'últim salari) el 78%, molt superiors a les mitjanes d'altres països .

La fallida intergeneracional és un problema latent. 10 milions de vots de pensionistes, defensant els seus drets, s'enfrontarà a menys vots de joves que suportessin aquestes pensions. Serà difícil justificar pensions de 1.500 € enfront de joves mileuristes cotitzants.

D'aquí a unes dècades, es calcula que Espanya tindrà una alta esperança de vida combinat amb una baixa natalitat, les conseqüències obtindrem una societat envellida.

Anem a posar un clar exemple de l'evolució de la societat espanyola entre l'any 1975 i 2050.

El 1975, Espanya era un país jove. Per cada 100 persones en edat de treballar només 20 tenien més de 65 anys.

El 2015, els més majors suposaven més de 30.

En canvi, es calcula que el 2050 es multipliqu per quatre, hi haurà 76 jubilats per cada 100 habitants en edat de treballar. 76 persones majors de 65 anys per cada 100 entre 25 i 65 anys, que suposarà un gran problema sobre la sostenibilitat financera i els sistemes d'ingressos de pensions

Per tal d’entendre el funcionament de les pensions és necessari conèixer les causes de la jubilació:

30