Les falles i el bar Torino TEASER | Page 10

ceversa . La vida social en el barri té en la falla un factor de cohesió entorn a l ’ amistat i les relacions personals , mentre que acudir a Mestalla sol ser quasi sempre una activitat d ’ oci amb un caràcter col · lectiu . Molts van al camp amb els seus amics de la falla . ¿ Quines són , al remat , les diferències entre un casal faller i la seu d ’ una penya futbolística ?
D ’ altra banda , en l ’ entorn d ’ ambdós mons hi ha un lloc fonamental per als professionals , els artistes i els futbolistes , igual com per als dirigents . ¿ No és el mateix , al capdavall , una Junta Central Fallera o una agrupació de falles que una federació de futbol nacional o regional ? Totes sorgixen com a conseqüència de la necessitat d ’ estructurar un món cada vegada més complex , amb ramificacions diverses a nivell polític , econòmic , social o cultural que transcendixen al ninot i a la pilota . A més , ni les falles , ni el València han estat al marge de qüestions ideològiques durant el Franquisme , la Transició o la Democràcia i , al seu torn , han estat protagonistes de les batalles de banderes , colors i identitats , n ’ han tractat d ’ obtindre prebendes i beneficiar-se del suport públic d ’ igual manera que han sigut utilitzats des del poder .
No sé si resulta excessiu parlar d ’ una societat falleritzada , no conec prou eixe món com per a fer-ne una afirmació tan rotunda , però sí que tinc clar que hi ha una societat futbolitzada que es mostra , més enllà de l ’ interés pels resultats esportius , en aspectes com ara el llenguatge , la forma d ’ entendre l ’ oci i la de relacionar-se amb els altres . Els campionats de futbol entre falles o la forma en què uns i altres ocupen l ’ espai públic no són més que una menuda mostra del que una
10