Dossier Pedagògic Vine a cantar Bob Marley | Page 5

2. Bob Marley

2. Bob Marley

Bob Marley( Robert Nesta Marley) és el cantant de reggae per excel · lència; el seu nom va associat a aquest gènere amb la mateixa força que el d’ Elvis Presley va lligat al Rock & Roll o el de Michael Jackson és inseparable del Pop.
Va néixer a la població de Nine Mile, a Jamaica, el 6 de febrer de 1945. Va créixer en un barri molt pobre i durant l’ adolescència es va traslladar, amb la seva mare, a la capital, Kingston. Allà es van instal · lar al suburbi de Trenchtown. Bob va tenir diferents feines en fàbriques de la zona fins que va poder dedicar-se exclusivament a la música. Als 19 anys va formar un grup d’ ska i rocksteady anomenat The Wailers. Més endavant, el grup va passar a dir-se Bob Marley and The Wailers. Al llarg de la seva carrera va grabar 15 discos i va compondre més de 100 cançons, entre les quals n’ hi ha algunes que són indispensables per entendre la història de la música popular de finals del segle XX, com No Woman No Cry, Jamming, Get Up Stend Up o Is This Love. Va tenir una dotzena de fills i alguns d’ ells es dediquen actualment a la música, com Ziggy Marley o Damian Marley. Va morir de càncer als 36 anys, l’ 11 de maig de 1981 a Miami. Està enterrat al seu poble natal.
Bob Marley es va criar en barris molt pobres i va tenir una infantesa molt dura( el seu pare els va abandonar i la mare va tirar endavant ella sola). Va viure de ben a prop la realitat de les classes més pobres de Jamaica i per això les lletres de les seves cançons són tan intenses i tan directes: sap del que parla i parla sempre en primera persona. Va formar part dels anomenats rude boys, els joves jamaicans que vivien en barris marginals, sense feina ni formació, en entorns de delinqüència i que aviat van passar a ser els protagonistes de les lletres de la música del moment, l’ ska i el rocksteady. A més de la denúncia social i de la reivindicació dels drets humans, Marley parla en les seves cançons de principis de la religió rastafari, com l’ amor entre els homes siguin de la raça que siguin, la pau, el respecte a la natura, l’ amor a Déu, els rituals rastafaris, etcètera.
Bob Marley és, sens dubte, la primera gran estrella del pop-rock internacional originària d’ un país pobre. Al llarg de la seva carrera va fer gires per tot el món, va publicar discs a Jamaica, a Anglaterra i als Estats Units, i va participar en concerts multitudinaris( 50.000 persones en un concert a París, 60.000 a Torí, 100.000 a Milà...) transmetent sempre un missatge de pau i germandat entre els homes. Va actuar a Eivissa el 28 de juny de 1978 i a Barcelona, a la plaça de toros Monumental, el 30 de juny de 1980( davant de 18.000 persones). També tenia programat un concert a Madrid el dia abans, però el governador civil el va suspendre perquè en un concert recent del cantant Lou Reed hi havia hagut disturbis.
El primers disc el va gravar amb The Wailers l’ any 1965, però només va tenir difussió a Jamaica. L’ any 1970 van gravar el segon, Soul Rebels, però aquest també es va editar a Anglaterra, cosa que va significar l’ inici de la difussió del reggae més enllà de l’ illa. L’ empenta definitiva, però, va arribar l’ any 1974 de la mà del gran guitarrista i bluesman Eric Clapton que va fer una versió del tema I Shot The Sheriff