Dossier pedagogic ULLSCLUCS Dossier_Ullsclucs | Page 27

● Cantant la cançó amb la seva narració .
● Fent sonar instruments que hi hagi a l ’ aula i que proposarem tocar de mica en mica , pujant la intensitat tot creant un crescendo . Segons l ’ edat dels nens , proposarem que un infant faci de director i que sigui ell el que va marcant el crescendo . Amb els més petits , el mestre o l ’ adult és qui fa de director .
Cada pla sonor el podem treballar per separat amb tot el grup sencer i després podem provar d ’ anar fent 2 o 3 grups i intentar muntar l ’ estructura sonora de l ’ audició . Segurament serà molt més senzill amb els nens més grans .
Ballem amb la ploma Proposem fer la molla , flexionant els genolls durant tota l ’ audició . I mentre escoltem la lletra podem anar improvisant moviments amb els braços lliurement , representant el que va dient el text que hem treballat interiorment . És important que si la mestra veu que els infants generen moviments interessants els verbalitzi i proposi que tots els facin per anar donant idees i anar ampliant el vocabulari corporal . És important , també , anar representant amb el cos el crescendo que van fent els instruments , començant amb moviments petits i fer-los cada cop més grans .
7 . Adéu vila de Ripoll
Origen : Bagà / El Berguedà ( A peu pels camins del cançoner II ) Instrumentació : trompeta , guitarra elèctrica , acordió diatònic , serra , bateria i clarinet baix Elements musicals : melodia , estructura de l ’ audició , plans sonors , producció del so Altres conceptes : giusto sil · làbic , llegendes dels noms dels pobles Materials : capsa , trossets de lluna , llunes
Presentació de l ’ obra : És una audició que té una estructura de giusto sil · làbic , que és un motlle de vers fix per a tota una cançó en què les melodies només combinen 2 valors ; un de breu i un de llarg . En aquest cas no hi ha un patró fix , la melodia va jugant amb el compàs binari i ternari aleatòriament . És a dir ; en aquest cas , la música s ’ adapta al text , és el que es diu síl · laba per nota que fa que en determinades llengües surtin mètriques trencades . Aquesta audició és instrumental expressament per tal de donar més importància a aquest efecte .