Tarek El Mahaba August Magazine - Page 19

ربنا مش بتاع الحلول العادية ربنا بتاع معجزات ربنا فوق المنطق فوق العقل فوق الحسابات كل اللي انت محتاجه انك تصدق ان ربنا بتاع معجزات المعجزة مش بالضرورة تكون واحد مريض و يخف المعجزة ان واحد مينفعش ينفع ‏....‏ ديه معجزة ربنا قادر يغير منك
اطمنوا محدش يقدر يعطل او يعدل او يغير في خطه ربنا وربنا طول عمره صانع خيرات
بيوتنا للأسف مليانة ( بلادة ) روحية ‏!!‏ اكل و شرب و ضحك و تليفزيون و سيرة الناس ! و كأنها بيوت عادية مفهاش روح ربنا ‏!!‏ عاوزين نرجع نصلي مع بعض ‏..‏ نقرأ الإنجيل مع بعض ‏..‏ نتكلم فى الخدمة مع بعض ‏..‏ نسأل على الناس البعيدة و نشجعهم على الكنيسة و التناول ‏...‏
ما اكثر احتياجنا فى الزمن دا للإحساس بالأمان ‏..‏ كل مرة تقرأ فيها الكتاب المقدس ، إحساسك بالأمان بيزيد ‏..‏ و نموك الروحى و النفسي بيزيد ‏..‏ « كأطفال مولودين الآن ، اشتهوا اللبن العقلي عديم الغش كي تنمو به »
دايما فكر نفسك بالوعد دا ‏...‏ « لا تخافي لأنك لا تخزين » ربنا مش هيتغير ، هيفضل بيحبنى ، ومش هيكسفني ، هيفضل شايلني و معايا و ساتر عليا ‏....‏
كل صلوه اعمل فيها مجهود ولو صغير ، كل إنجيل ما تقراهوش تاديه واجب تطلع برساله , كل خدمه غلفها بحب ابتسم في وش الناس .
لو ربنا أتأخر او تنزعج عارفين المثل البلدي الي بيقول « كل تأخيره وفيها خير « دايما كدا مع ربنا القاعدة دي متنسهاش لاني مالهاش استثناءات عند ربنا لاني اي تاخير دايما في خير دايما بدون استثناء .
‎19‎
‫معجزات‬ ‫بتاع‬ ‫ربنا‬ ‫املنطق‬ ‫فوق‬ ‫ربنا‬ ‫العقل‬ ‫فوق‬ ‫الحسابات‬ ‫فوق‬ ‫معجزات‬ ‫بتاع‬ ‫ربنا‬ ‫ان‬ ‫تصدق‬ ‫انك‬ ‫محتاجه‬ ‫انت‬ ‫اليل‬ ‫كل‬ ‫يخف‬ ‫و‬ ‫مريض‬ ‫واحد‬ ‫تكون‬ ‫بالرضورة‬ ‫مش‬ ‫املعجزة‬ ‫معجزة‬ ‫ديه‬ ‫ينفع‪....‬‬ ‫مينفعش‬ ‫واحد‬ ‫ان‬ ‫املعجزة‬ ‫منك‬ ‫يغري‬ ‫قادر‬ ‫ربنا‬ ‫خريات‬ ‫صانع‬ ‫عمره‬ ‫طول‬ ‫وربنا‬ ‫ربنا‬ ‫خطه‬ ‫يف‬ ‫يغري‬ ‫او‬ ‫يعدل‬ ‫او‬ ‫يعطل‬ ‫يقدر‬ ‫محدش‬ ‫اطمنوا‬ ‫روحية!!‬ ‫(بالدة)‬ ‫مليانة‬ ‫لألسف‬ ‫بيوتنا‬ ‫الناس!‬ ‫سرية‬ ‫و‬ ‫تليفزيون‬ ‫و‬ ‫ضحك‬ ‫و‬ ‫رشب‬ ‫و‬ ‫اكل‬ ‫ربنا!!‬ ‫روح‬ ‫مفهاش‬ ‫عادية‬ ‫بيوت‬ ‫كأنها‬ ‫و‬ ‫و‬ ‫الكنيسة‬ ‫عىل‬ ‫نشجعهم‬ ‫و‬ ‫البعيدة‬ ‫الناس‬ ‫عىل‬ ‫نسأل‬ ‫بعض‪..‬‬ ‫مع‬ ‫الخدمة‬ ‫ىف‬ ‫نتكلم‬ ‫بعض‪..‬‬ ‫مع‬ ‫اإلنجيل‬ ‫نقرأ‬ ‫بعض‪..‬‬ ‫مع‬ ‫نصيل‬ ‫نرجع‬ ‫عاوزين‬ ‫التناول‪...‬‬ ‫باألمان‪..‬‬ ‫لإلحساس‬ ‫دا‬ ‫الزمن‬ ‫ىف‬ ‫احتياجنا‬ ‫اكرث‬ ‫ما‬ ‫بيزيد‪..‬‬ ‫النفيس‬ ‫و‬ ‫الروحى‬ ‫منوك‬ ‫و‬ ‫بيزيد‪..‬‬ ‫باألمان‬ ‫إحساسك‬ ‫املقدس‪،‬‬ ‫الكتاب‬ ‫فيها‬ ‫تقرأ‬ ‫مرة‬ ‫كل‬ ‫به»‬ ‫تنمو‬ ‫يك‬ ‫الغش‬ ‫عديم‬ ‫العقيل‬ ‫اللنب‬ ‫اشتهوا‬ ‫اآلن‪،‬‬ ‫مولودين‬ ‫«كأطفال‬ ‫‪...‬‬ ‫دا‬ ‫بالوعد‬ ‫نفسك‬ ‫فكر‬ ‫داميا‬ ‫تخزين»‬ ‫ال‬ ‫ألنك‬ ‫تخايف‬ ‫«ال‬ ‫‪....‬‬ ‫عليا‬ ‫ساتر‬ ‫و‬ ‫معايا‬ ‫و‬ ‫شايلني‬ ‫هيفضل‬ ‫هيكسفني‪،‬‬ ‫ومش‬ ‫بيحبنى‪،‬‬ ‫هيفضل‬ ‫هيتغري‪،‬‬ ‫مش‬ ‫ربنا‬ ‫‪.‬‬ ‫الناس‬ ‫وش‬ ‫يف‬ ‫ابتسم‬ ‫بحب‬ ‫غلفها‬ ‫خدمه‬ ‫كل‬ ‫‪,‬‬ ‫برساله‬ ‫تطلع‬ ‫واجب‬ ‫تاديه‬ ‫تقراهوش‬ ‫ما‬ ‫إنجيل‬ ‫ك N( ( ( ( ( ( ]( ( M( ( ]͘}( ( }~( ( }]N( ( ]M~( ( =N( ( ]}M}}N( ( }Mn( ( ]m=}}N( ( ( ( }M-}( ( m~( ( ]( ( =~( ( }]~( ( *( ( ( ( }~( ( =~( ( =N( ( *( ( -N( ( }N( ( }MM( ( }]MN( ( }m( ( m-( ( }( ( ==( ( m~( ( M( ( ( ( ( ( }=m}( ( n( ( }]~( ( ( ( ( ( }]~( ( }( ( }( ( }Mn( ( m~( ( m( ( }=m}}(