NFF NFF Årsrapport 2014 | Page 20

02 STYRETS BERETNING høyere enn budsjettert. Avviket skyldes hovedsakelig høyere kostnader knyttet til internasjonalt arbeid og høyere kostnader EM J19. Netto avvik er minimalt. Tatt i betraktning anskaffede midler og forbrukte kostnader, godt over 800 millioner kroner i 2014, er årets avvik relativt beskjedent (ca. 0,3 %). Totale eiendeler ved årsskiftet viser 265,3 millioner kroner (272,8 millioner kroner i 2013). Egenkapitalen ved årsskiftet var 164,6 millioner kroner. Tilførselen til annen egenkapital i 2014 er 8,9 millioner kroner, dette er 6,8 millioner kroner bedre enn budsjettet. Forbundsstyret vedtok i desember 2011 utbygging av Bendit-svingen på Ullevaal Stadion. Prosjektet ble ferdigstilt våren 2014. Utbyggingen medfører en økning til en total kapasitet på 27.000 tilskuere, og ikke minst vil Ullevaal bli styrket som samlingspunkt for hele den norske idretten. Forbundsstyret er meget fornøyd med at prosjektet ble sluttført i tråd med budsjettforutsetningene. Forbundsstyret er tilfreds med årets aktivitetsresultat. Norges Fotballforbund er akkumulert tilnærmet i balanse, og dette viser at 20 NFF ÅRSRAPPORT 2014 organisasjonen har tilfredsstillende kontroll på økonomistyringen. Forbundsstyret viser til den økonomiske beretningen for flere detaljer rundt forbundets økonomi. SAMFUNNSANSVAR En del av NFFs samfunnsrolle som den største barne- og ungdomsorganisasjonen i landet er å formidle gode holdninger og verdier. Norsk fotballs fremste forbilder på dette området er våre landslagsutøvere. Forbundsstyret har gjennom oppfølging av Fair play-tiltakene, «Handshake for Peace» og «Jeg spiller for Norge» satt fokus på dette. NFF har videreutviklet dette arbeidet gjennom etableringen av Fair-play-skolene i 2014, og Fair play er også en grunnpilar i NFF Kvalitetsklubb. PUBLIKUMSADFERD Forbundsstyret registrerer med stor tilfredshet at antallet uheldige episoder i og rundt kamper i toppfotballen har hatt en positiv utvikling. I 2014 ble det opprettet en stilling sentralt i NFF hvor nettopp formålet var å snu en negativ trend på området. Tettere samarbeid mellom NFF, klubber, politi og supportergrupperinger har gitt gode resultat. INTERNASJONALT ENGASJEMENT NFF har lang tradisjon for å engasjere seg i internasjonalt utviklingsarbeid. Siden 2008 har NFF vært engasjert i Midtøsten. Arbeidet foregår i samarbeid med de nasjonale forbundene i Irak og Jordan. Children’s Grassroots Football Schools er etablert i Iraks 18 provinser. 150 trenere har ukentlig aktivitet for 11 000 barn i aldersgruppen 6-12 år og 50 prosent av trenerne og spillerne er jenter. Football for All in Vietnam (FFAV) er et annet prosjekt hvor NFF har vært inne over lang tid. Det er nå 168 fotballklubber i regi av FFAV i Vietnam med 17.350 spillere. 50 prosent av spillerne er jenter. Klubbene arrangerer fotballskoler og turneringer og i 2014 deltok totalt 77.000 barn og unge. ARBEIDSMILJØ Arbeidsmiljøet i NFF anses som godt, og forbundets aktiviteter medfører ingen uheldige virkninger på det eksterne miljø. NFF har siden 2004 vært en IA-bedrift (inkluderende arbeidslivsbedrift). Det egenmeldte sykefraværet i NFF er på 0,3 prosent og det legemeldte sykefraværet er på 1,7 prosent. ETIKK NFFs visjon «Fotballglede, muligheter