NFF NFF Årsrapport 2012 | Page 30

03 Toppfotball 2012 Positiv dommerutvikling er bra for alle At det dømmes godt i toppfotballen er bra også for alle NFFs fantastiske breddedommere, som hver dag år etter år gjør en flott jobb. Når det er lite støy på ”toppen” – som i 2012 - gir det god respekt også blant andre. Fair play og respekt er viktige verdier i NFF’s grunnholdninger. Derfor er det viktig at den enkelte tenker gjennom ”hva kan jeg bidra med”. At man enkelte ganger kan se uheldige glipp i toppfotballen, betyr ikke at det er fritt fram for dårlig oppførsel i barne- og ungdomsfotballen. Dette krever egentlig bare mer, slik at alle kan hjelpe til med å vise god oppførsel og respekt for dommerne i breddefotballen. NFF trenger noen flere dommere i Norge, men vi har en god stabil gruppe. Hvert år har NFF cirka 850-1000 nye dommere på våre rekrutteringskurs. Dette er veldig bra, og noe vi er fornøyd med. Men på den annen side mister vi for mange dommere hvert år, slik at nettogevinsten kun går sakte oppover. Derfor er det viktig at alle viser naturlig god oppførsel og respekt – da vil flere holde på lenger. For å utvikle gode, unge spillere er vi også avhengig av kvalifiserte dommere. Derfor er det 30 NFF Årsrapport 2012 viktig at de nye får gode utviklingsmuligheter og tid, akkurat som vi gir våre unge spillere. 2012 var ellers igjen et sterkt dommerår. Fem norske dommere ble tatt ut av FIFA til OL i London. Høydepunktet her ble semifinalen for kvinner hvor Christina Pedersen dømte med Hege Steinlund som assistentdommer. I tillegg hadde team Svein Oddvar Moen (Kim Haglund og Frank Andås) flere gode kamper. Disse tre er også med i gruppen FIFA jobber med inn mot Brasil 2014, og NFF vil legge alt til rette for at både Drillos og norske dommere vil bli godt synlige i Brasil 2014. Øvrige norske internasjonale dommere har også hatt flotte oppdrag regelmessig for FIFA og UEFA, og våre mannlige flaggskip Svein Oddvar Moen og Tom Harald Hagen har dømt kamper i VM-kvalifiseringen og Champions League høsten 2012. I tillegg har Christina Pedersen flere kamper i Champions League for kvinner, og Marte Sørø dømte i EM for U17. Etter denne sesongen vil Espen Berntsen og Tommy Skjerven ikke dømme internasjonale kamper grunnet aldersgrensen, og NFF jobber hele tiden målbevisst med å utvikle nye FIFA-dommere og assistentdommere. I de hjemlige seriene har også dommerne levert gode prestasjoner, og mange unge slipper til på ulike nivåer. Et målrettet utviklingsarbeid sammen med kretser og regioner gir resultater, og vi føler at vi har god kontroll på den revitalisering av gruppene som vil behøves i kommende sesonger. I kommende sesonger vil det både i Tippeligaen, Toppserien og Adeccoligaen komme nye ansikter. NFF jobber tett med de nye dommerne for at de skal være klare til utfordringene, og det vil komme en ny generasjon godt forberedte dommere.