New Wave Group Annual Report 2020 Swedish | Page 103

13,4
Marknadskostnader
13,5
Kostnader för el och hyra
8,0
8,1
Revisionskostnader
5,6
5,5
Konsultarvoden
3,9
7,0
Fraktkostnader
2,4
4,6
Ränta
0,1
2,1
Övriga poster
14,6
11,9
Totalt
Not 24 - Justering för poster som inte ingår i kassaflödet
Kassaflödesanalysen upprättas enligt den indirekta metoden .
MSEK 2020 2019
Av-och nedskrivningar av materiella och
immateriella anläggningstillgångar
Avskrivningar som andel i
produktionskostnader / handelsvaror
13,9
16,4
Resultateffekt vid rörelseförvärv 0,0 -11,4
Valutaeffekter 27,4 -4,0 Övriga poster -6,2 -2,2
Totalt 264,5 231,9
Aktiekapital
I posten aktiekapital ingår det registrerade aktie- kapitalet för moderbolaget . Aktiekapitalet utgörs av 19 707 680 ( 19 707 680 ) st A-aktier ( kvotvärde 3 SEK ) och 46 635 863 ( 46 635 863 ) st B-aktier ( kvotvärde 3 SEK ). Totalt antal utestående aktier uppgår till 66 343 543 ( 66 343 543 ) st .
Övrigt tillskjutet kapital
I övrigt tillskjutet kapital ingår summan av de transaktioner som New Wave Group AB har haft med aktieägarkretsen . De transaktioner som förekommit är emission till överkurs . Beloppet som ingår i övrigt tillskjutet kapital motsvaras således till sin helhet av erhållet kapital utöver nominellt belopp av emissionen .
Reserver
Reserver består av både omräkningsdifferenser i utländska dotterbolag och verkligt värdeförändringar avseende finansiella instrument som utgör del i kassaflödessäkring .
Balanserade vinstmedel
Balanserade vinstmedel motsvaras av de ackumulerade vinster och förluster som totalt har genererats i koncernen med avdrag för utbetalade utdelningar .
Kapitalhantering
Koncernens egna kapital uppgick vid årets slut till 3 855,5 MSEK ( 3 770,7 ). New Wave Groups finansiella strategi är att skapa betryggande finansiella förutsättningar för koncernens drift och utveckling . Av stor vikt är måttet avkastning på eget kapital . Vid utgången av 2020 uppgick avkastningen på eget kapital till 9,5 ( 10,3 )% och soliditeten till 53,4 ( 44,9 )%.
Bolagets utdelningspolicy är att 40 % av nettoresultatet ska delas ut över en konjunkturcykel , men mot bakgrund av den pågående pandemin och dess svårbedömda konsekvenser under 2021 har styrelsen beslutat att föreslå årsstämman att ingen utdelning ska betalas ut . Med hänsyn till bolagets fortsatt starka finansiella ställning gör styrelsen bedömningen att det finns goda möjligheter för en utdelning under senare delen av 2021 och styrelsen kommer i delårsrapporten för tredje kvartalet , som avses offentliggöras den 5 november 2021 , återkomma med förslag på när ett återupptagande av utdelning kan ske .
Under år 2020 gjordes ingen utdelning .
ÅRSREDOVISNING // 103