Mielenterveysomaiset Pirkanmaa | vuosikertomus 2015 | Page 3

Historiallinen vuosi jäi taakse

Vuosi 2015 jää aikakirjoihin vuotena , jolloin toteutui pitkään pohjustettu nimen muutos . Vanha nimi ( Omaiset mielenterveystyön tukena Tampere ry ) aiheutti toistuvasti sekaannuksia ja epäselvyyttä . Nykyinen nimi ( Mielenterveysomaiset Pirkanmaa – FinFami ry ) kertoo selvästi keitä olemme ja millä alueella toimimme . FinFami yhdistää omaisyhdistykset ja keskusliittomme samaan perheeseen kuuluvaksi .
Rahoittajamme Raha-automaattiyhdistys arvioi jälleen toiminnan hyväksi . Tästä kertoo kaksi uutta vuonna 2016 alkavaa projektia . Projektirahoituksen myöntäminen on merkittävä luottamuksen osoitus yhdistyksen innovatiiviselle ja yhteistyökykyiselle toiminnalle .
Yhdistyksen projektit ovat saavuttaneet tavoitteensa hyvin . Esimerkkeinä voi mainita jo päättyneen Vartu-projektin ja keväällä 2016 päättyvän Etsivä omaistyö -projektin . Molemmista jää elämään hyviä , omaisia hyödyttäviä toimintamalleja .
Vapaaehtoistoimintaa laajennettiin ja kehitettiin kuluneen vuoden aikana . Kevään ja syksyn aikana toteutettiin sekä kokemusasiantuntija- että vapaaehtoiskoulutus . Molemmat toivat joukkoomme uusia toimijoita , joten koulutusten tavoitteet toteutuivat hyvin .
Kuluneen vuoden aikana yhdistys on ollut näkyvillä monenlaisissa yleisötapahtumissa . On oltu toreilla , neuvontapisteissä ja teematapahtumissa . Toimintaa on viety ihmisten pariin – hyvin tuloksin . Tässäkin ovat vapaaehtoiset avainasemassa .
Omaisten esiintulo muokkaa aina yleisiä asenteita myönteiseen suuntaan . Jokainen kohtaaminen lisää paitsi yhdistyksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta , myös omaisen voimavaroja . Tärkeää tunnetta siitä , että on osallisena toiminnassa , että on osa joukkuetta .
Suuret kiitokset kaikille , jotka tuntejaan laskematta antavat aikaansa yhteiselle asialle . Kiitos myös jäsenille , hallitukselle , työntekijöille , rahoittajille ja yhteistyökumppaneille .
Mielenterveysomaiset Pirkanmaa – FinFami ry siirtyy vuoteen 2016 toiveikkaalla mielellä , ykkösasiana edelleen omaisten hyvinvointi .
Ritva Mantela hallituksen puheenjohtaja