La Revista de FOL i EiE del Lluís Companys | Page 27

L’estatut dels treballadors és la Llei que regula les relacions individuals de treball. Però… a qui li és d’aplicació aquesta Llei? Doncs, segons l’article 1.1 serà d’aplicació a tots i totes les treballadores que voluntàriament prestin serveis retribuïts per compte d'altri i dins de l’àmbit d’organització i direcció d’una altra persona, física o jurídica, anomenada ocupador o empresari i que ho faci a canvi d’un salari.

En aquest sentit, el contracte laboral és la materialització de l’acord entre aquest empresari o empresària i el treballador o treballadora. El fet que sigui un acord individual no significa, però, que es pugui pactar qualsevol cosa! Aquest contracte sempre haurà de respectar les lleis: l’Estatut dels treballadors com a norma bàsica i (si n’hi ha un d’aplicació), el conveni col·lectiu. Aquest respecte a les lleis servirà per establir el mínim però no el màxim; és a dir que el contracte de treball sempre podrà millorar les condicions mínimes establertes a la llei però mai empitjorar-les.

QUÈ SIGNES?

ELS CONTRACTES DE TREBALL

Institut Lluís Comanys. Ripollet

El llegim? l’entenem? en què ens hem de fixar?

Mirem quin ha de ser el contingut d’un contracte laboral?

Quan diem forma ens referim a quins són els aspectes que ha d’incloure el contracte, què és el què hi ha de constar. Tot i que es preveu que hi hagi la possibilitat d’establir contractes verbals (en alguns supòsits), analitzem el contingut del contracte per escrit.

El què ha de sortir en un contracte de treball són les dades que es refereixen a la relació laboral. Les principals són les següents:

Quin és el tipus de contracte: si és de formació, en pràctiques, d’interinatge o substitució, etc.

Han de sortir les dades personals de les persones qui signen el contracte: les dades de l’empresa i les del treballador o treballadora.

El grup professional en el qual s’inclou el treballador o la treballadora: el grup de treball descriu les característiques del lloc de treball, tasques que ha de desenvolupar, responsabilitats. La descripció, generalment, es troba recollida al conveni col·lectiu d’aplicació.

El salari pactat podrà aparèixer segons la quantitat mensual o anual a percebre i si les pagues estan prorratejades o no. Moltes vegades no s’especifica el salari sinó que es fa referència al que s’estipula al conveni col·lectiu que li és d’aplicació.

conveni col·lectiu que li és d’aplicació.

La jornada laboral i com aquesta es distribueix en el temps: si és parcial o a temps complet, quines són les hores setmanals i el percentatge en relació a la jornada sencera. També caldrà que especifiqui els dies setmanals els quals ha de prestar el servei.

La durada del contracte en tant si és temporal o indefinit

El període de prova vindrà marcat pel conveni col·lectiu d’aplicació o, en el seu defecte, per l’article 14 de l’Estatut dels treballadors que establirà el màxim temps segons el grup professional al qual pertany el treballador o la treballadora. És important que consti per escrit al contracte perquè en cas contrari, s’entendrà que no existeix i per tant, no es podrà reclamar ni exigir al treballador o treballadora.

El període de prova és tant per l’empresa com pel treballador o la treballadora i, això significa que:

Es tenen els mateixos drets i deures que qualsevol altra persona

Un i altre poden resoldre el contracte sense preavís ni justificació i que no hi ha dret a efectuar ni a rebre cap indemnització

Comptabilitza en antiguitat

Si durant aquest temps irromp una situació de baixa per IT o maternitat, s’interromp el període de prova

Només es pot estipular la primera vegada que es contracta per a la mateixa empresa per a les mateixes funcions.

La durada de les vacances indicant els dies que corresponen per descans remunerat. L’estatut dels treballadores estipula un mínim de 30 dies de vacances per any treballat.

El conveni col·lectiu que li és aplicable

Les signatures tant del treballador o treballadora com del o la representant de l’empresa. També ha de constar la data d’inici de la relació laboral així com la data de la signatura.

Sovint trobem clàusules addicionals al contracte de treball que regulen aspectes concrets de la relació laboral. Caldrà estar ben atents ja que aquestes clàusules (com bé dèiem al principi) no poden ser contràries a la Llei o als convenis i, en cap cas, no podrem renunciar als drets que aquestes normatives amparen. Per tant, quan les clàusules del contracte no són vàlides per ser contràries a la normativa, s’entendran nul·les i sense efecte.

27