TORDERA
El divendres 19 de gener van cloure els actes de commemoració del 150è aniversari del naixement de Prudenci Bertrana, fill il · lustre de Tordera.
Per tancar el cicle d’ activitats de l’# AnyBertrana que es va iniciar fa just un any( 19 de gener de 2017), la Regidoria de Cultura portà a Tordera l‘ espectacle Josafat, el musical, estrenat a Girona al 2014 i basat en l’ obra més reconeguda de l’ escriptor.
« Prudenci Bertrana tindrà un espai en el futur Arxiu Municipal »
Josafat, el Musical, compta amb la direcció musical de Marc Timón, un dels compositors catalans més brillants, actius i premiats de la seva generació. Des del 2015, Timón està instal · lat a Los Angeles composant per a projectes europeus i americans de pel · lícules i documentals.
Josep Pujol, professor a l’ Escola Superior de Música( Esmuc), doctor en musicologia i escriptor, és l’ autor de la lletra
|
d’ aquest musical. En l’ àmbit del modernisme i noucentisme gironins, va publicar Perfils de Xavier Monsalvatje, sobre un personatge cabdal a la ciutat, escriptor, mecenes i bon amic de Prudenci Bertrana.
UN ANY D’ ACTIVITATS
L’ any 2017 es commemoraven 150 anys del naixement del pintor i escriptor, fill de Tordera, Prudenci Bertrana. Coneixedor de l’ efemèride, l’ Ajuntament de Tordera va iniciar a mitjans del 2016 el reconeixement públic d’ aquest aniversari per part de la Generalitat de Catalunya. El decret del nomenament del 2017 com a l’ Any Bertrana, reconeixia la tasca endegada per l’ Ajuntament de Tordera i donava forma a un important programa d‘ activitats, no només al municipi de Tordera sino també a la resta de poblacions catalanes que van tenir relació amb l’ escriptor. L’ espectacle de producció pròpia Més Bertrana més!, la realització del documental Bertrana, ànima d’ impenitent, la publicació de la biografia de l‘ autor o els cicles de xerrades i sortides, han permès conèixer de més a prop la figura artística, literària i humana d‘ un
|
dels autors més importants del modernisme català.
La propera construcció de l’ Arxiu Històric Local, amb un espai dedicat a l‘ estudi de la trajectòria de Bertrana, posaran el punt i final a una commemoració que ha servit també per posicionar Tordera al mapa literari i cultural català.
VALORACIÓ POSITIVA
El regidor de Cultura, Josep Llorens, ha valorat molt positivament aquest Any Bertrana.“ Era una oportunitat per a Tordera i per al país que no es podia perdre. Molta gent ha redescobert al polifacètic Bertrana. Alguns, l’ han descobert. A Tordera hi havia un parc i poca cosa més. Ara s’ ha potenciat la seva figura i la seva obra, un treball que ha de tenir continuïtat”.
Prudenci Bertrana tindrà un espai al futur Arxiu Municipal,“ Les obres es faran a la part superior de la Biblioteca. Ja tenim el projecte i la previsió és que les obres comencin entre abril i maig. Per tant, podrien estar enllestides a finals d’ aquest any o principis del vinent”. yy
|
Marc Timón, dirigint‘ Josafat, el musical’. Foto Yoyo
Josafat, el musical a Tordera. Foto Yoyo
|