DC Jaarverslag 2017 DC_Jaarverslag2017_D | Page 2

VOORWOORD Tamelijk geruisloos – zeker voor de buitenwereld – heeft binnen Drenthe College de afgelopen maanden een verandering plaatsgevonden: de aansturing van DC is niet langer sectoraal georiënteerd, maar vindt nu plaats vanuit de drie regio’s Assen, Emmen en Meppel. Deze ‘kanteling’ markeert het voorlopig einde van een veranderproces dat we in 2017 met veel energie hebben ingezet en uitgevoerd. “Veranderen… moet dat dan?” zult u zich wellicht afvragen. Mijn antwoord is kortweg “Ja, dat moet.” DC bevond zich in een situatie waarin er steeds meer afstand tot de ons omringende maatschappij dreigde te gaan ontstaan. We dreigden de voeling met het bedrijfsleven kwijt te raken. En dat bedrijfsleven hebben we hard nodig om goed onderwijs voor onze studenten te kunnen blijven bieden. Dus zijn we vol energie aan de slag gegaan om de interne structuur van DC aan te passen. Overigens met de grootst mogelijke zorg voor het continueren van het onderwijs. We hebben een regiostructuur neergezet met regiodirecties en regio-MT’s en we werken sinds 1 januari 2018 vanuit die nieuwe structuur. Daarnaast hebben we een aantal beleids- uitgangspunten geformuleerd: per regio een regio-opdracht, een visie op besturing, de borging van het examenproces, een visie op de samenwerking tussen ‘onderwijs’ en ondersteunende diensten en een aanzet om te komen tot grotere team-autonomie (Teams aan zet). Dit proces is daadwerkelijk bottom-up verlopen: we hebben de methodiek van de ‘leidende 2 DRENTHE COLLEGE JAARVERSLAG 2017 coalities’ gevolgd. Daarbij kan ieder voor zich bepalen of hij of zij een wezenlijke bijdrage kan leveren aan een bepaald veranderproces. Zo ja: dan ben je welkom in de coalitie. Net zo lang je een bijdrage kunt of wilt blijven leveren. De coalities hebben volgens mij een enorme dynamiek gebracht in de organisatie; veel waardevolle input is opgehaald en veel goede beleidsvoorstellen zijn gedaan. Het systeem van ‘leidende coalities’ zullen we dan ook in 2018 blijven inzetten. De grootste veranderingen zijn inmiddels afgrond… dan komt nu de ‘proof of the pudding’. Zijn we in staat om daadwerkelijk aansluiting te maken en te houden met bedrijven en instellingen? En slagen we erin om de vruchten daarvan te goede te laten komen van onze studenten? De eerste ervaringen zijn positief, maar het definitieve antwoord zullen we pas in een later jaarverslag kunnen geven. Terugkijkend op 2017 moet ik constateren dat we een groot beroep hebben gedaan op onze medewerkers; zij zijn er bijzonder goed in geslaagd om onze school goed te laten functioneren en de kwaliteit te borgen. Daarbij past een woord van grote dank. Ook richting onze stagebedrijven en –instellingen spreek ik graag onze dank uit: fijn dat we ook in 2017 weer een beroep op u hebben mogen doen en dat u uw verantwoordelijkheid heeft opgepakt om de professionals van de toekomst op te leiden. Albert Bruins Slot Voorzitter College van Bestuur