DC Jaarverslag 2013 | Page 3

Voorwoord Voor u ligt het Jaarverslag 2013 van Drenthe College. In dit document leggen wij verantwoording af over wat Drenthe College in 2013 heeft gedaan om haar opdracht, het bieden van uitdagend beroepsgericht onderwijs, te realiseren. Tevens kijken wij alvast vooruit naar 2014. Het regeringsbeleid voor het mbo is er, onder de noemer Focus op Vakmanschap, op gericht om het beroepsonderwijs uitdagender te laten zijn voor studenten, ruimte te geven aan excellentie, beter aan te laten sluiten op wat bedrijven en instellingen van studenten vragen en het aantal uren onderwijs voor studenten te verhogen. Dit beleid is in 2011 aangekondigd. In 2013 kwam er helderheid over de ingangsdata voor belangrijke onderdelen van dit beleid. Tevens heeft de regering een besluit genomen over het beleid ten aanzien van Educatie. Drenthe College bereidt zich sinds 2011 met een programmatische aanpak voor op de realisering van Focus op Vakmanschap en het binnen de kaders daarvan realiseren van goed en uitdagend onderwijs. Wij zijn daarbij goed op streek, maar het uitvoeren van oude programma’s, het invullen van een intensivering van het onderwijs met ingang van schooljaar 2014 - 2015 en het voorbereiden op nieuw onderwijs met ingang van schooljaar 2016 - 2017 op basis van nieuwe kwalificatiedossiers geeft medewerkers en teams extra druk. In hoofdstuk twee komt de status van het programma uitgebreider aan bod. Met al deze veranderingen in het vooruitzicht is, en blijft de opdracht elk jaar om zoveel mogelijk studenten een zo hoog mogelijk diploma te kunnen geven, voortijdig school verlaten te voorkomen en een opleidingsaanbod te realiseren dat afgestemd is op de behoefte van bedrijven en instellingen in de regio. Onze prestaties in 2013 stemmen tot tevredenheid. Het aantal gediplomeerden is gestegen. Ons diplomaresultaat is hoger dan gemiddeld. De uitruil met Alfa-college (studenten die zijn overgeschreven worden door DUO administratief behandeld als niet-gediplomeerde uitval) en een administratieve correctie heeft het jaarresultaat negatief beïnvloed. Er vallen minder studenten uit dan voorheen. Wij vinden wel dat wij nog een extra inspanning moeten doen om het aantal nog verder omlaag te brengen. Wij zijn actief in het betrekken van bedrijven en instellingen bij onze opleidingen. Ook hebben wij veel aandacht voor het samenwerken met de provincie Drenthe en gemeenten in Drenthe. Uit het klanttevredenheidsonderzoek dat in het laatste kwartaal van 2013 heeft gelopen, komt naar voren dat bedrijven, instellingen en gemeenten duidelijk meer tevreden over Drenthe College zijn dan bij de laatste meting in 2011. Om ons aanbod goed af te stemmen op de regio hebben wij in 2013 een aantal opleidingen uitgeruild met Alfa-college. Alfa-college heeft de opleidingen horeca en bakkers in Hoogeveen en bouw in Ruinen en Hardenberg overgenomen van Drenthe College. Drenthe College heeft de opleidingen kappers, uiterlijke verzorging en zorg die Alfa-college in Emmen uitvoerde, overgenomen. Gemeenten en toeleverende scholen in Emmen en Hoogeveen hebben door deze uitruil te maken met een onderwijsinstelling. Ook zijn in 2013 principe-afspraken gemaakt over overdracht van de opleidingen motorfietstechniek van Alfa-college aan Drenthe College per 1 augustus 2014 en overdracht van de opleidingen logistiek (KC Handel en VTL) op niveau 3 en 4 en de opleidingen bedrijfsautotechniek op de niveaus 2, 3 en 4 van Drenthe College aan Alfa-college op dezelfde datum. Prestaties van Drenthe College komen tot stand door onze medewerkers. Hen past grote dank voor hun inspanningen en loyaliteit. In 2013 is geen nieuwe tevredenheidsmeting onder medewerkers gehouden, maar zijn wij aan de slag gegaan met de bevindingen van de meting van het laatste kwartaal 2012. Medewerkers gaven Drenthe college eind 2012 een 7,2, maar met name in communicatie, leiderschap en werkdruk was ruimte voor verbetering. Alle opleidingsteams hebben in 2013 gewerkt aan verbeterpunten die uit eerdere enquêtes zijn gekomen. Hoewel er, bij het gereedkomen van dit jaarverslag, nog geen exacte (getotaliseerde) cijfers bekend zijn van de landelijke JOBmonitor 2014, stijgt de waardering voor de instelling ten opzichte van twee jaar geleden van een 6,4 naar een 6,5. Ook de opleiding wordt iets hoger gewaardeerd (van een 7 naar een 7,1). De MBO-Keuzegids 2014 liet een daling zien van een gedeelde plaats vijf naar een gedeelde plaats zeven. Daarmee behoren wij nog steeds tot de top tien van ROC’s in Nederland. Onze opleiding bouw is volgens de Keuzegids de beste opleiding van Nederland. Toerisme en recreatie staat op plek twee. JA ARVERSL AG2013 3